2024.03.29. - Auguszta

Túrák Tihanyban

Az aranyszõrû kecskéket legeltetõ királylány mondája Tihany riadó leányáról szóló Csokonai-vers, vagy Gyulaffy László végvári kapitány tetteirõl szóló történelmi híradások ugyanarra a tájra csábítanak bennünket, mint a téli ruhák között megbújó, "molyûzõ" levendulás zsákocska. Ez a hely a Tihanyi-félsziget, mely a Balaton északi partján mintegy 4 km-re nyúlik be a tó vízébe. Hagyjuk otthon az autót, és utazzunk vonattal Balatonfüredig.
bohócdoktor vizit szja 1%

Útközben már az akarattyai magasparttól csodálhatjuk a tengerként feltûnõ tavat, a jó szélben suhanó vitorlásokkal, és szurkolhatunk a Kenese és Fûzfõ közötti partszakasz nádasaiban üldögélõ horgászoknak.

A vonatablakok elõtt elsuhanó tókörnyéki települések régmúlt történelmi eseményekre emlékeztethetnek, és Almádi után megjelennek a szõlõskertek is, az idei jó bor ígéretével.
A balatonfüredi állomásról autóbusz visz át bennünket a történelmi hangulatú Tihany falu központjáig, ahol természetesen a leghíresebb mûemlék, a bencés apátság és templom megtekintésével kezdjük a programot.

Az épületekhez vezetõ lépcsõsoron kapaszkodva Varga Imre Alapító szobra fogad, de I. András és felesége szobrával a templomnál is találkozunk. Több mint 950 éve annak, hogy Árpád-házi királyunk behívta Tihanyba a bencéseket, akiknek ugyan néhányszor el kellett hagyniuk kolostorukat, de mindig visszatértek. Minderrõl az Apátsági Múzeumban tájékozódhatunk, ahol nagyszerû idõszaki kiállítások is várnak ránk. Az apátságtól észak felé indulva nádfedeles házak tûnnek fel. Egy mini skanzenben járunk, ahol a halászok, gazdálkodók és fazekasok életét ismerhetjük meg. Ha tovább megyünk a Visszhang-dombra, az Ekhó-kõ mellõl kipróbálhatjuk az egykor nevezetes tihanyi visszhangot inkább kevesebb, mint több sikerrel. Ha van idõnk, akkor nézzünk be a Babamúzeumba, mielõtt az Óvár-tetõn, az egykori földvár sáncai mellett továbbsétálnánk (zöld sávjelzésû turista útvonal) a barátlakások érintésével a hajóállomás felé. Innen egy rövid, de lihegtetõ kapaszkodással ismét a faluközpontba jutunk, ahol fújjuk ki magunkat, és egy jó kávé és üdítõ után nézzünk be a Tourinform irodába prospektusokért.
A múzeumokat és mûemlékeket követõen a délután legyen a természeté!

Az 1952-ben elsõként létrejött Tihanyi Tájvédelmi Körzet ma a Balaton-felvidéki Nemzeti Park része, és számos jelzett turistaúton bejárható. Aki tart attól, hogy esetleg eltéved, az akár képzett vezetõvel is nekiindulhat a Lóczy Lajos sétaútnak. (Id. Lóczy Lajos a Balaton legnagyobb tudósa volt, akire a sétaút elnevezésén kívül Balatonfüreden a róla elnevezett barlang s az arácsi Ótemetõben lévõ síremléke emlékeztet.) Rövid ideig a Belsõ-tó partján haladunk, és elmegyünk az egykori apátsági majorság mellett is, majd a Hármas-hegy oldalában felkapaszkodunk az Aranyház gejzírkúphoz.

Levendulamezõk érintésével jutunk fel a Csúcs-hegyre, ahonnan a Nyereg-hegyre vezet tovább az ösvény. Innen leereszkedhetünk az apáti templomrom érintésével Aszófõ felé, vagy a Belsõ- és a Külsõ-tó közötti Kis-erdõ tetõn át visszajutunk a faluba.

A hazaút történhet úgy is, ahogy jöttünk, de a kalandosabb kedvûek lemehetnek a révhez, és átkelhetnek a déli parti Szántódra, majd onnan indulhatnak hazafelé vagy maradhatnak még egy kicsit fürdõzni is a Balatonon!